söndag 16 augusti 2009

Agilityhelg i Frövi

Helgen har varit precis som många andra helger på senaste tiden = agilitytävling. Vi stack redan på fredagkvällen till T med familj eftersom de bor så nära och första banvandring för oss var 07.00, både lördag & söndag. É man lite galen eller? Klev upp 05.15 frivilligt...ja jag vaknade inte utan klev bara upp ;0))
Hur det gick? Lördagens första lopp, agilityklass 3 small, hade vi mycket fel i både med Brusa & Storma, tidsfel på Brusa och en disk blev det på Storma som jag inte hann visa vilken tunnelingång hon skulle till, när hon kom susande över balanshindret...inte mycket o säga om. Husse var knackig i sitt knä och det blev inte bättre efter att ha kört första loppet, utan riktigt dåligt. Så hoppklassloppen skulle matte köra båda hundarna. Först ut var Brusa, wow, vad pigg hon var, och glad hon gick jättebra och vi slutade på en 4:e plats & Brusas första SM-pinne!! Så var det dags för den lilla "skitungen" (Storma) som är så galet rolig att köra, disk blev det o mycket fel, jag tänkte gå långt förbi de två första hindrena och nästan förbi det 3:e en lång rak tunnel, men min kroppsrörelse när jag ska dirigera henne på avstånd för att få in henne i tunneln, stöper jag handlöst i backen. Gud, så klantigt!! Men kvickt är jag på fötterna och kör vidare, men balansen i loppet är inte vad den ska vara. Men farten är där, så det är bara o jobba vidare och fokusera ännu bättre....
Söndagmorgon, husses ben var bättre så nu skulle han nog fixa o köra Brusa igen. Körde bra o med fin fart fram till slalom, där det blev en lite onödigt knölig ingång, så en vägran och sen sprang hon med nosen i backen och bara förbi gungan (=vägran) och det kostade förstås tid att ta tillbaka henne så tidsfel blev kontentan. Den lilla hundflickan S fick 5 fel på nedfarten på balansen, för hon kliver nog av snett... men annars ett helt okey lopp, där vi hade typ 4:e bästa tid av de 70-80 hundarna som det var i klassen. Efter några timmars väntan är det så dags för sista loppet för våra hundflickor. Husses knä krånglar igen, så Brusa o matte kör som nummer 28, hon är glad o går på, gör felfritt, men får ca 1,23sek i tidsfel. Helt klart ok. Så dags för Storma igen, nu går vi för fullt och tillsammans, hon har fint tryck i slalom, tight sväng tillbaka över ett hinder och så swich in i tunneln, hon jobbar som sjutton, vid ett hinder väljer jag att göra bakombyte för att försöka vara tydlig, hon får en ganska stor sväng men annars ångar hon på, upploppet börjar med att skickar henne på en kort tunnel och blindbyter framför, det går undan, MEN det här borde jag träna på att få henne att dra ifrån mig på upploppet, nu hon öser tills hon kommer i kapp mig, men sen springer vi i princip tillsammans i mål. Hur som helst blev det felfritt och räckte till en 5:e plats & en SM-pinne, och Storma är klar för SM 2010 ;0)) (om jag räknat rätt) Känns kanonbra!
Peppad av agilityn, känner jag att jag måste iväg & träna på F&S, sticker på medeljympa ikväll, jättebra ledare som gör att jag tar i som f´n. Hinner jobba ett par timmar också ikväll, tid som jag får ta ut imorgon , så då blir det styrketräning....före agilitymötet.

3 kommentarer:

Monica sa...

GRATTIS, GRATTIS till fina lopp och att lilla fröken nu är klar för SM *jublar och slänger konfetti*
Hur gick det för PG?

Kram från oss

Anonym sa...

STOOORT GRATTIS till SM-kvalet, härligt och bra jobbat!!! Skickar också en speciell hälsning till duktiga Brusa som var så duktig och fick en SM-pinne!!! Duktiga flickor alla tre och stackars husse som fick ont i knät...
Kram från Nina & BT-flickorna

Eros & Dex sa...

Grattis igen.
Kul om ni är klara för SM 2010, hoppas du räknat rätt´:)